Region Gotland agerar efter felaktigt fakturautskick

Ekonomi & näringsliv Lokalt

I samband med utskick av hjälpmedelsfakturor har vissa mottagare fått andra personers fakturor i sin digitala brevlåda, enligt Region Gotlands webbplats. Orsaken var en felprogrammering hos leverantören, som nu har åtgärdats.

De uppgifter som röjts är kundnummer, namn, adress och typ av hjälpmedel. Ingen med skyddade identiteter har drabbats och berörda fysiska utskick stoppades i tid. 96 personer har fått andra personers fakturor, medan 672 personer har fått sin egen faktura skickad till fel mottagare. Händelsen upptäcktes när en av de 96 hörde av sig till regionen.

– Så fort vi fick veta vad som hänt stoppades produktionen av fakturor och felsökning inleddes. Felet har nu fastställts och åtgärder vidtagits för att rätta till den felprogrammering som skett och vi arbetar nu nära vår leverantör för att säkerställa att detta inte kan inträffa igen. Nu informerar vi berörda och skickar även ut korrekta fakturor, säger Annelie Thomsson, enhetschef ekonomiservice, Region Gotland, på Region Gotlands webbplats.

Region Gotland är personuppgiftsansvarig och händelsen är anmäld till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), enligt Region Gotlands webbplats.


Detta är en AI-genererad artikel.

Tagged