Regeringen aviserar en ny reduktionsplikt som höjer kravet på biodrivmedel från sex till tio procent, vilket förväntas bidra till att Sverige når sina klimatåtaganden. Samtidigt föreslås sänkta skatter på drivmedel som ska kompensera för prispåslaget, vilket gör att pumppriserna väntas minska.
Regeringen går fram med en ny reduktionsplikt som syftar till att Sverige ska klara av sina klimatåtaganden inom EU. Den nya reduktionsplikten innebär att kravet på biodrivmedel höjs från sex till tio procent. Samtidigt justeras utformningen så att drivmedelsleverantörer kan tillgodoräkna sig el från publika laddstationer.
För att motverka eventuella höjningar av drivmedelspriserna kommer regeringen i budgetpropositionen för 2025 att föreslå sänkta skatter på drivmedel. Denna sänkning beräknas mer än kompensera för prispåslaget från den justerade reduktionsplikten.
Klicka här för mer fakta om reduktionsplikten
Reduktionsplikten är ett verktyg för att minska växthusgasutsläpp genom att öka andelen förnybara bränslen i drivmedel. Syftet är att uppnå EU:s klimatmål och minska beroendet av fossila bränslen. Den nya plikten kommer att påverka utsläppen av växthusgaser och drivmedelspriser i Sverige fram till 2030.
Den sänkta skatten på drivmedel föreslås träda i kraft i tre steg, där den första delen börjar gälla den 1 januari 2025. Under 2026 kommer skattenivåerna för bensin och diesel att bibehållas utan uppräkning. Trots att sänkningen av drivmedelsskatten beräknas öka utsläppen med knappt en miljon ton fram till 2030, förväntas nettoeffekten av den nya reduktionsplikten ändå ge en minskning av utsläppen med drygt 2 miljoner ton.
Regeringskansliet bedömer att Sverige i nuläget har goda möjligheter att klara sitt ESR-åtagande till år 2030, baserat på kända faktorer. Dessutom kommer en styrmedelsutredning att tillsättas i enlighet med Klimathandlingsplanen för att ytterligare stärka klimatpolitiken.
Källa: regeringen.se