En incident som sätter Södertäljebron ur spel skulle påverka varuflöden till ett värde över 1 150 miljarder kronor årligen, enligt ett pressmeddelande från Scania. I snitt passerar 65 000 fordon per dygn – tre gånger fler än över Öresundsbron – och i dag saknas fungerande alternativ för tung trafik.
Rapporten, framtagen inom en avsiktsförklaring mellan Scania, AstraZeneca och Södertälje kommun, pekar på att varor till ett värde av 170 miljarder kronor riskerar markanta förseningar. Scania och AstraZenecas verksamheter i Södertälje uppges tillsammans ha ett årligt förädlingsvärde på 258 miljarder kronor, enligt rapporten.
Stockholmsregionens varuförsörjning för 2,4 miljoner invånare är starkt beroende av den 60 år gamla bron. Den alternativa Mälarbron är inte dimensionerad för godsflöden, och en kollaps skulle även stoppa sjötrafiken i Södertäljekanalen, enligt rapporten.
Rapporten är författad av nationalekonomen Fredrik Bergström tillsammans med WSP-analytikerna Tore Englén och Lars Drageryd, och publicerades den 17 september, enligt pressmeddelandet.
– Det här är en nationell kritisk punkt i transportsystemet, säger Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje, i ett pressmeddelande.
Detta är en AI-genererad artikel.