Rapport: brister i betaltjänster slår mot gotlänningar – kontantbetalning saknas i Visby

Ekonomi & näringsliv Lokalt

Rapporten ”Bevakning av grundläggande betaltjänster 2025”, framtagen av landets länsstyrelser och samordnad av Länsstyrelsen i Dalarnas län, beskriver hur digitaliseringen ersatt kontanttjänster utan fungerande alternativ för alla, enligt Länsstyrelsen Gotlands webbplats.

– Tillgänglighet handlar inte enbart om att betaltjänster finns inom rimligt avstånd utan också om hur de går att använda i praktiken. Att kunna betala för sina dagliga behov är en självklarhet för de flesta – men vad händer när det inte fungerar? säger Anna-Karin Drake, nationell samordnare för grundläggande betaltjänster vid Länsstyrelsen i Dalarnas län, på Länsstyrelsen Gotlands webbplats.

I Gotlands län går det inte att betala räkningar med kontanter över disk för den som saknar svenskt bankkonto. Med svenskt bankkonto kan räkningar betalas kontant på bankkontor i Roma och Hemse – men inte i Visby. Uttag av kontanter fungerar något bättre, men ofta finns bara en uttags- och insättningsautomat per ort, vilket gör hanteringen sårbar, enligt Länsstyrelsen Gotlands webbplats.

– Vår sammanvägda bedömning är, precis som föregående år, att tillgången till grundläggande betaltjänster i Gotlands län inte tillgodoser samhällets behov, säger Ylva Tevell, som tillsammans med Ulrika Hubner ansvarar för rapporteringen vid Länsstyrelsen i Gotlands län, på Länsstyrelsen Gotlands webbplats.


Detta är en AI-genererad artikel.

Tagged