Preem uppgraderar Preem Evolution Diesel genom att sluta blanda in RME och i stället använda HVO. Förändringen gäller cirka 500 stationer för lätt och tung trafik och ska ge bättre köldegenskaper, längre lagringsbarhet och minskad risk för driftproblem, uppger bolaget i ett pressmeddelande.
RME har ingått i svensk standarddiesel sedan 2006 men gör bränslet mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt, vilket kan orsaka driftstörningar. Med HVO uppger Preem att köldegenskaperna förbättras, energiinnehållet ökar och lagringsbarheten motsvarar vanlig diesel.
Undantag görs för Gotland. Av logistiska skäl fortsätter de fyra Preem-stationerna på ön tills vidare att leverera diesel med RME-innehåll, enligt pressmeddelandet.
Produkten uppfyller svensk standard för diesel. Inga nya tillstånd från fordonstillverkare krävs, motorgarantier gäller som vanligt och inga ändringar i serviceintervall eller hantering behövs, uppger Preem.
– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, fortsätter Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem, i ett pressmeddelande.
Detta är en AI-genererad artikel.
