Efter en period av nedgång på grund av inflationen, visar nya siffror från Almega Hemserviceföretagen att svenskarna återigen investerar i hushållsnära tjänster. Under andra kvartalet 2024 uppgick köpen till över 2 miljarder kronor, vilket är en ökning med 9,6 procent jämfört med samma period förra året. Hannes Sjöberg, näringspolitisk expert på Almega, kommenterar den positiva trenden.
Efterfrågan på rut-tjänster har under inflationschocken minskat, men nu syns tydliga tecken på en återhämtning. Under andra kvartalet 2024 köpte svenskarna hushållsnära tjänster för över 2 miljarder kronor, vilket är en ökning med nästan 10 procent jämfört med samma period förra året. Det visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.
Enligt Skatteverket har över 2 miljarder kronor godkänts för Rut-avdrag under årets andra kvartal, vilket motsvarar en ökning med 9,6 procent jämfört med drygt 1,8 miljarder kronor som betalades ut under samma period 2023.
– Användandet av rut-tjänsterna har under lågkonjunkturen hållit sig stabilt men utan att öka avsevärt. Det är glädjande att se att orderläget nu återigen ökar i takt med att inflationen har stabiliserats, säger Hannes Sjöberg, näringspolitisk expert på Almega Hemserviceföretagen.
Även antalet beställningar av rut-tjänster har ökat. Från fjolårets 1 085 000 köp har antalet stigit till 1 137 000 köp under det andra kvartalet i år, vilket innebär en ökning med 4,8 procent jämfört med föregående år.
– Att efterfrågan på rut-tjänster under andra kvartalet ökat med nästan 5 procent är inte förvånande. Under våren vittnade många av våra företag om att de hade väldigt mycket att göra. Vi förväntar oss att den trenden fortsätter. Den stora utmaningen för våra företag är att hitta kompetent personal som kan utföra alla uppdrag, avslutar Sjöberg.