Lantmännen välkomnar Livsmedelsstrategin 2.0 med fokus på export och innovation

Ekonomi & näringsliv Nationellt

I slutet av mars kommenterade Lantmännen den nya Livsmedelsstrategin 2.0, som lanserades av regeringen. Företaget välkomnar strategins fokus på ökad konkurrenskraft, produktion, gastronomi och export, samt förbättrad beredskap. Enligt Lantmännen är fem nyckelområden centrala: produktion, beredskap, livsmedelskvalitet, klimatanpassning och forskning samt innovation.

Patrik Myrelid, strategichef på Lantmännen, framhöll vikten av livsmedelsexport under en presentation av strategin.

– En ökad och utvecklad export kräver flera saker, där en ökad produktion är en självklarhet. För att svenskt lantbruk och livsmedelsindustri långsiktigt ska lyckas så krävs det ett starkt exportben, säger Myrelid.

Regeringen föreslår även etableringen av ett ”Food Export Center” för att underlätta samarbetet mellan företag, branschorganisationer och myndigheter. Myrelid betonar att det är avgörande att omsätta strategins åtgärder i praktiken för att nå framgång.

Lantmännen, som är ett av norra Europas ledande lantbrukskooperativ, ägs av 17 000 svenska lantbrukare och har verksamhet i ett tjugotal länder. Företaget omsätter årligen 70 miljarder SEK och arbetar för att skapa hållbara lösningar inom livsmedelssektorn.

– Vi har en god potential med vårt hållbara lantbruk och innovativa livsmedelsföretag. Som Lantmännen vill vi bidra till att exportstrategin lyckas, avslutar Patrik Myrelid.

För mer information, kontakta gärna Lantmännens presstjänst på tel: 010 556 88 00 eller e-post: press@lantmannen.com.


Detta är ett AI-generarat sammandrag. Ta del av hela nyheten här: Cision

Tagged