EU:s ministerråd och parlament har efter 18 månaders trepartsförhandlingar beslutat om en ny kapacitetsförordning, enligt Tågföretagen i en nyhet på Mynewsdesk.
Branschen lyfte två frågor i förhandlingarna: att det gränsöverskridande perspektivet ska väga tyngst i kapacitetstilldelningen och att övergångsreglerna synkas med avvecklingen av Godskorridorsförordningen. Den slutliga texten är ännu inte publicerad, men Tågföretagen uppger att båda delarna har fångats.
Förordningen väntas gynna person- och godstrafik över gränser och därmed konkurrenskraften. Samtidigt lyfter Tågföretagen inhemska hinder: höjda banavgifter och bristande tillförlitlighet. Trafikanalys har enligt Tågföretagen visat att avgifterna motsvarar Trafikverkets kortsiktiga marginalkostnader, men att effektiviteten också behöver räknas in.
Tågföretagen hänvisar till rapporter om underhållsskuld, ineffektiva upphandlingar, förseningar i MPK samt svag risk- och väderberedskap. De noterar även medieuppgifter om att Trafikverket fått ett treårigt säkerhetstillstånd. Frågorna diskuteras på Järnvägsdagen och i 2030‑sekretariatets webbinarium. Läs mer: https://www.mynewsdesk.com/se/tagforetagen/news/kapacitetsfoerordningen-aer-faerdigfoerhandlad-503525
Detta är en AI-genererad artikel.
