Inför Julmustens dag den 24 november visar en Novusundersökning på uppdrag av Sveriges Bryggerier att 89 procent förknippar julen med julmust. Totalt säljs cirka 50 miljoner liter per år och på Spendrups bryggeri i Grängesberg produceras omkring 6 miljoner liter, varav cirka 2 miljoner liter är sockerfri must, uppger Spendrups i ett pressmeddelande via TT.
Markeringen av säsongsstarten sker den 24 november med en julig pop-up vid Engelbrekt Galleria på gågatan i Ludvika centrum där förbipasserande bjuds på julmust, enligt pressmeddelandet.
Nygårda Julmust finns som traditionell och sockerfri samt i lagrade varianter. 25 procent uppger att de uppskattar smaksatt must, enligt undersökningen. I år gör varianten Romfat comeback, uppger Spendrups.
Spendrups har produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby, enligt pressmeddelandet.
– Vi på Spendrups älskar högtider och särskilt julen med alla dess traditioner och smaker. Julmustens dag är ett väldigt roligt initiativ och vi tycker såklart att Nygårda Julmust som bryggs i Grängesberg, Dalarna, är det självklara alternativet. Det uppmärksammar vi genom att starta julmustsäsongen med en julig pop-up vid vid Engelbrekt Galleria på gågatan i Ludvika Centrum 24 november där vi kommer dela ut julmust till alla förbipasserande, säger Caroline Ullman, brand manager på Spendrups som ansvarar för Nygårda, i pressmeddelandet.
Detta är en AI-genererad artikel.
