Hudd utmanar Facebook – lanseras i Sverige

Ekonomi & näringsliv Nationellt

Hudd beskrivs som ett alternativ för lokala gemenskaper och vardagsliv – utan algoritmer och fakeprofiler. Lanseringen innebär att tjänsten öppnas för svenska användare, även på Gotland, enligt pressmeddelandet.

I samma pressmeddelande hänvisas till Reuters uppgift att runt 10 procent av Metas intäkter kommer från bedrägerirelaterade annonser. Utgivarna har polisanmält Mark Zuckerberg för bluffannonser, och enligt Hudd har över 5 000 svenskar förlorat nära en halv miljard kronor.

Enligt pressmeddelandet har Hudd 165 000 användare i Norge, samarbete med 13 kommuner och används av över 600 lokala företag och föreningar.

– 2025 har visat vad som händer när algoritmer prioriterar extremt och chockerande innehåll framför det som faktiskt betyder något i människors liv. Vi vill göra sociala medier sociala igen – med fokus på trygghet, närhet och verkliga relationer, säger Jonas Floberg Åkre, kommunikationschef på Hudd, i ett pressmeddelande via Mynewsdesk.


Detta är en AI-genererad artikel.

Tagged