Svensk Handels Handelsbarometer för december visar att handeln fortsätter att möta tuffa utmaningar. Dagligvaruhandeln har sett en kraftig nedgång, medan sällanköpsvaruhandeln och partihandeln visar små förbättringar.
Svensk Handels Handelsbarometer för december visar att handeln avslutar året med fortsatt tunga utmaningar. Framtidsindikatorn sjönk kraftigt inom dagligvaruhandeln, medan sällanköpsvaruhandeln och partihandeln visade små förbättringar. Många företag kämpar fortfarande i motvind efter år av höga kostnader och svag hushållskonsumtion.
– Dagligvaruhandelns stora tapp visar att läget för många företag är kritiskt. Efter år av höga räntor och ökade kostnader är många hushåll fortsatt försiktiga med sina utgifter, och det slår hårt mot handeln, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.
Framtidsindikatorn för dagligvaruhandeln föll med 5,8 enheter till 96,3, och lönsamhetsförväntningarna är särskilt svaga. Sällanköpsvaruhandeln visade en viss återhämtning, men framtidsindikatorn ligger fortfarande under det neutrala värdet 100, på 96,4. Partihandeln noterade en marginell uppgång till 96,3. Trots små förbättringar är samtliga delbranscher fortsatt pessimistiska gällande kommande tre månader.
– Framtidsförväntningarna har förvisso stigit under året, men många företag går fortfarande på knäna. Branschen ser ljuset i tunneln, men vet inte riktigt hur lång tunneln faktiskt är, säger Sofia Larsen.
Hushållen har börjat se ljusare på framtiden, men konsumtionen har ännu inte tagit fart. Riksbankens räntesänkningar ger visst hopp om bättre tider, men handelns utmaningar kvarstår en bra bit in i 2025.
– Får vi inte fart på konsumtionen står svenska jobb och företag på spel. Räntesänkningen i förra veckan var ett steg på vägen, men vi hade hoppats på en mer handlingskraftig Riksbank. Därutöver måste regeringen fortsätta arbetet med att stärka hushållens köpkraft. Det är genom konsumtion vi tar oss ur lågkonjunkturen, avslutar Sofia Larsen.
Källa: Svensk Handel
Texten är AI-genererad, men granskad innan publicering.