I sin kvartalsrapport för januari-juni 2024 meddelar Gotlandsbolaget att de fått förnyat förtroende av Trafikverket att bedriva Gotlandstrafiken under perioden 2027–2035. Samtidigt har bolaget förvärvat en linje mellan Köpenhamn och Oslo, vilket stärker deras närvaro i Norden. ”Vi är mycket glada och stolta över beskedet,” säger vd Håkan Johansson.
Gotlandsbolaget AB rapporterar en positiv utveckling i sin verksamhet under första halvåret av 2024. Bolaget har fått förnyat förtroende av Trafikverket att bedriva Gotlandstrafiken från 2027 till 2035, vilket är en betydande framgång för företaget.
Under kvartalet april-juni 2024 uppgick intäkterna till 604,1 MSEK, en ökning från 564,2 MSEK föregående år. Kostnaderna var 562,4 MSEK, vilket också innebär en ökning. Justerat rörelseresultat för kvartalet nådde 27,3 MSEK, jämfört med 8,3 MSEK samma period förra året. Denna förbättring beror främst på ett stärkt resultat i Gotlandstrafiken.
Klicka här för mer fakta om Gotlandsbolaget
Gotlandsbolaget grundades 1865 och är Sveriges äldsta passagerarrederi. Bolaget investerar i sjöfartens omställning och nya tekniker, samt driver utveckling av hållbara destinationer och besöksmål. Med Gotland som bas strävar Gotlandsbolaget efter att föra Gotland och fastlandet närmare varandra.
För perioden januari-juni 2024 rapporterade Gotlandsbolaget intäkter på 989,0 MSEK, en ökning från 927,1 MSEK. Kostnaderna var 982,1 MSEK, vilket också är en ökning. Det justerade rörelseresultatet för perioden uppgick till -39,4 MSEK, men detta visar en förbättring jämfört med -54,6 MSEK under samma period förra året.
En av de mest betydelsefulla händelserna under kvartalet var förvärvet av DFDS linje mellan Oslo och Köpenhamn för cirka 400 MDKK, vilket inkluderar två kryssningsfärjor och en verksamhet med cirka 800 anställda. Detta förvärv är en del av Gotlandsbolagets strategi att expandera inom passagerarsjöfart och besöksnäring.
VD Håkan Johansson kommenterar: ”Vi är mycket glada och stolta över beskedet om förnyat förtroende att bedriva Gotlandstrafiken. Det är en viktig strategisk fråga för oss och för Sverige.” Han tillägger att det danska dotterbolaget kommer att ansvara för den ekonomiska och strategiska ledningen, vilket innebär små förändringar för medarbetarna och passagerarna.
Gotlandsbolaget ser fram emot att fortsätta utveckla sin verksamhet och planerar att placera ansvaret för Gotlandstrafiken på Gotland om regeringen fattar beslut om att inkludera den i det svenska skattesystemet. ”Det brådskar – besked behövs under 2025,” avslutar Johansson.