Svenskt Näringslivs årliga ranking visar att Gotland har halkat ner till plats 263, samma nivå som 2020. Region Gotland arbetar aktivt med att förbättra företagsklimatet, särskilt inom områden som mobilnät och upphandling, där nöjdheten ökat. Regionstyrelsens ordförande Meit Fohlin betonar vikten av dialog med företagen.
Den senaste rankingen av företagsklimatet från Svenskt Näringsliv visar att Gotland har förlorat mark och nu placerar sig på plats 263, en nedgång från plats 237. Detta är samma placering som år 2020. Förändringen berör flera områden, inklusive mobilnät och bredband, samt information och dialog med företagen. Trots detta har nöjdheten med upphandlingsfrågor ökat, där Gotlands index inom upphandling stigit från 1,9 till 2,4 sedan 2020.
Meit Fohlin, regionstyrelsens ordförande, understryker att Region Gotland tar företagsklimatet på största allvar. Han framhåller vikten av att förbättra samarbetet mellan regionen och företagen:
– Region Gotland ska prioritera ett hållbart växande Gotland och det är viktigt att förbättra samarbetet mellan Region Gotland och företagen på Gotland. Det är tydligt i enkätsvaren att både vi politiker och beslutsfattande tjänstemän behöver komma ut på Gotland ännu mer och träffa företag så att vi kan prata med varandra om företagens konkreta tankar om kontakterna med Region Gotland. Det är glädjande att det systematiska förbättringsarbetet med hur Region Gotland upphandlar tjänster håller riktningen åt rätt håll, säger Meit Fohlin
Henrik Svensson, entreprenör på Gotland, ger en kritisk bild av relationen mellan företagare och myndigheter:
— Företagarna och entreprenörerna gentemot tjänstemän och myndigheter har hamnat i skyttegravar. Jag upplever att det finns ett väldigt förakt mot företagare och en bestraffningskultur från tjänstemän inom regionen, som ingen vågar prata om. Samtidigt så upplever jag också att många företagare beter sig rakt olämpligt mot tjänstemän och bättrar inte på kulturen direkt.
Klicka här för mer fakta om Svenskt näringslivs ranking av företagsklimat
Företagsklimatet på Gotland bedöms av flera faktorer, inklusive kommunikation mellan företag och myndigheter, infrastruktur och upphandlingsrutiner. Svenskt Näringslivs årliga ranking bygger på enkätsvar från lokala företagare, vilket ger en inblick i deras upplevelser och behov.
Region Gotland har redan påbörjat flera utvecklingsprocesser för att förbättra de områden som fått låga betyg i undersökningen. Sanna Palomaa, tillväxtchef, säger:
– Både den högsta politiska och tjänstemannaledningen åker ut på 2-3 företagsbesök i månaden för att lyssna, lära och samtala om företagens förutsättningar på Gotland. Region Gotland vill verkligen hitta de rätta verktygen och en tydligare dialog om vad vi bör utveckla, utifrån de uppdrag där vi faktiskt har en påverkan på ett gott företagsklimat på Gotland. Så vi fortsätter arbetet och ger inte upp, säger Palomaa.
Henrik Svensson menar på att förändringen måste göras av flera och att ingen enskild aktör löser detta:
– Förändringen måste så klart komma från alla läger men ansvaret ligger på tjänstemännen, myndigheter och politiken att starta förändringen till ett bättre klimat. Ett bättre klimat innebär att man inte övertolka regler och våga fatta modiga beslut. Det viktiga är att hur otrevliga företagare och entreprenörer än uppfattas av tjänstemän så finns tjänstemännen bara till för att företagarna finns. Media har så klart en avgörande roll sedan i hur man vinklar modiga beslut, avslutar Svensson.
Resultaten av undersökningen bygger på svar från 223 gotländska företag och visar att företagare önskar kortare handläggningstider, bättre förståelse för företagande hos beslutsfattare, fler bostäder och yrkesutbildningar, samt en bättre dialog med kommunen.
Källa: Region Gotland
Texten är AI-genererad, men granskad innan publicering.