Från 2027 ska en ny miljöprövningsmyndighet ta över tillståndsärenden från länsstyrelsernas miljöprövningsdelegationer, med målet att effektivisera prövningen och skapa mer förutsägbara processer, enligt ett pressmeddelande från Setterwalls Advokatbyrå på Mynewsdesk.
– Det är rimligt att tro att den nya myndigheten kan ge förutsättningar för mer enhetliga bedömningar, vilket bör underlätta för både företag och myndigheter. Men så länge regelverket inte ändras kommer prövningarna att präglas av samma problem som idag. Det krävs konkreta, materiella reformer för att nå regeringens mål om inte minst mer förutsägbara processer, säger Tove Andersson, advokat och delägare på Setterwalls, i ett pressmeddelande på Mynewsdesk.
Hon efterlyser också att remissmyndigheter drar åt samma håll, att den nya myndigheten bemannas med rätt kompetens och att arbetet samordnas med pågående reformer, som implementeringen av förnybartdirektivet, enligt pressmeddelandet.
Som vägar framåt pekar Setterwalls på tre förändringar: tydliggöra lokaliseringsregeln i miljöbalken; förändra det kommunala vetot för vindkraft; samt införa det föreslagna “guldkornet” i 20 kap. 28 § – att den som uppfyller alla krav också ska få miljötillstånd – redan nu.
– Ska förändringarna ge effekt behöver vi se till helheten. Miljötillståndsutredningen, dess tilläggsdirektiv och även flera andra initiativ som berör prövningsfrågor, som implementeringen av förnybartdirektivet, måste samordnas så att de stärker varandra och inte riskerar att skapa nya hinder. Samtidigt finns det flera åtgärder som kan införas redan nu, inom dagens regelverk, för att snabbt få till bättre processer, säger Tove Andersson, advokat och delägare på Setterwalls, i pressmeddelandet.
Detta är en AI-genererad artikel.
