BESLUT: ny godstransportstrategi – satsningar på väg, järnväg, sjöfart och luftfart

Ekonomi & näringsliv Nationellt

Regeringen har antagit en ny godstransportstrategi för ett konkurrenskraftigt näringsliv. Det skriver infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i en debattartikel i Dagens industri den 10 november 2025, publicerad på regeringens webbplats regeringen.se.

Strategin kopplas till den nationella planen 2026–2037 på 1 171 miljarder kronor. Regeringen har också skjutit till drygt 3,8 miljarder kronor till vägunderhåll och uppger att fler underhållsarbeten än tidigare görs i järnvägssystemet, enligt debattartikeln.

– Väl fungerande godstransporter är en förutsättning för svensk konkurrenskraft och för att hela Sverige ska fungera, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson, debattartikel i Dagens industri, publicerad på regeringen.se.

Strategin har fyra fokusområden: ett intermodalt och effektivt system, konkurrenskraftiga transporter, ett robust transportsystem samt ett fossilfritt och resurssnålt transportsystem.

Sex nya regeringsuppdrag beslutas. Trafikverket ska ta fram en trafikslagsövergripande handlingsplan för långväga godstransporter, anpassa statliga vägar till högre bärighet snabbare och se över stråk där statliga vägar övergår till kommunala eller enskilda, enligt artikeln.

Strategin ska underlätta överflyttning mellan sjöfart, järnväg och lastbil samt stimulera intermodala transporter. För godstransporter på järnväg avsätts 885 miljoner kronor per år i miljökompensation 2026–2030.

Enligt Carlson betonar strategin även transporternas roll för totalförsvaret och behovet av robusta transporter i kris och krig.

– Med regeringens nya strategi läggs grunden för en infrastruktur som bidrar till tillväxt och sysselsättning i hela Sverige, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson, debattartikel i Dagens industri, publicerad på regeringen.se.


Detta är en AI-genererad artikel.

Tagged