Stockholmsregionens totala antal flygförbindelser har minskat med 4 procent mellan 2023 och 2025, främst på grund av färre avgångar från Bromma, Skavsta och Västerås, enligt 2025 års rapport från Copenhagen Economics. Arlanda står nu för 99 procent av regionens flygtrafik, två procentenheter mer än 2023. Samtidigt har direktlinjerna från Arlanda ökat med 8 procent medan förbindelser med mellanlandning – särskilt till Nordamerika – minskat med 2 procent, enligt rapporten.
Jämfört med regioner som Köpenhamn, Oslo och London har Stockholm tappat i omfattning. Flera regioner har ökat sina flygförbindelser med upp till 24 procent sedan 2023, medan Arlanda bara ökat med 1 procent. Återhämtningen efter pandemin går därmed långsammare och påverkar Sveriges konkurrenskraft negativt, uppger Region Stockholm i ett pressmeddelande.
Rapporten lyfter att färre linjer till stora nav försvagar tillgängligheten, särskilt mot Nordamerika, och att Arlanda har färre långdistansrutter än många europeiska konkurrenter. Inrikes direktflyg har däremot ökat när BRA lagt ned rutter från Bromma och SAS stärkt inrikestrafiken till och från Arlanda. Brommas andel av regionens inrikesflyg har minskat från 35 till 4 procent och all utrikestrafik har upphört. Statistiken inkluderar även charterflyg, som utgör cirka 3 procent av Arlandas trafikrörelser, enligt rapporten.
– Stockholmsregionens konkurrenskraft bygger på god internationell tillgänglighet. Flyget är en avgörande länk som gör det möjligt för företag att etablera sig, talanger att mötas och besökare att uppleva vår stad. Genom samverkan mellan offentliga aktörer och näringslivet arbetar vi för att skapa förutsättningar för fler direktlinjer och stärka regionens attraktionskraft, säger Anton Västberg, utvecklingsdirektör på Region Stockholm, i ett pressmeddelande.
– En god svensk tillgänglighet är mycket viktigt för hela landets konkurrenskraft. Våra flygplatser möjliggör för människor att mötas, både i affärer och privat. Ett fortsatt starkt samarbete mellan stat, regioner och bransch är av största vikt för att framtidssäkra flyget och den tillgänglighet som Sverige behöver, både inom landet och internationellt, säger Elizabeth Axtelius, Director Aviation Business på Swedavia, i ett pressmeddelande.
Detta är en AI-genererad artikel.
