Swedavia och Luftfartsverket blir först i Europa att införa inflygningskonceptet Established on RNP (EoR) på Stockholm Arlanda Airport. Tekniken gör det möjligt att använda kurvade inflygningar i större omfattning, vilket enligt pressmeddelanden från Swedavia och Luftfartsverket ska öka kapaciteten och effektiviteten samt minska miljöpåverkan.
Enligt bolagen innebär EoR att fler plan kan landa per timme och att utsläppen minskar, både för flyg som kan flyga en kortare, kurvad bana och för de som följer ordinarie inflygning, eftersom köerna till landningsbanan minskar. För kurvade inflygningar krävs särskild flygplansutrustning, utbildade piloter och tillstånd från Transportstyrelsen.
– För oss känns det givetvis glädjande att Swedavia blir först i Europa med att tillämpa det nya sättet att hantera ankomster. Att möjliggöra för fler kurvade inflygningar är också det mest effektiva sättet att stötta flygbolagen i deras omställningsarbete, förutom att underlätta för en ökad användning av förnybart flygbränsle (SAF), säger Susanne Norman, direktör operativ drift, på Swedavia, i ett pressmeddelande.
– Luftfartsverkets modernisering av luftrummet visar hur flygtrafikledning kan bidra till att minska flygets miljöpåverkan. Trafikflödet in till Stockholm Arlanda Airport blir mer effektivt under högtrafik och landande flygplan får kortare flygväg med mindre utsläpp som följd, säger Anna Granberg, direktör Operations, på Luftfartsverket, i ett pressmeddelande.
Detta är en AI-genererad artikel.