Stockholm Arlanda Airport blir först i Europa med att införa EoR, ett inflygningskoncept som gör att ankommande flygplan i större utsträckning kan följa kurvade banor in mot landning. Det ska ge effektivare trafikflöden och kortare flygvägar, enligt pressmeddelanden från Luftfartsverket (LFV) och Swedavia.
Enligt bolagen kan fler landningar per timme hanteras samtidigt som utsläppen minskar, både för plan som flyger kurvat och för dem som använder ordinarie inflygning, då köerna till banan kortas. För kurvade inflygningar krävs särskild utrustning i flygplanen, utbildade piloter och tillstånd från Transportstyrelsen. Tekniken kan också underlätta att undvika bullerkänsliga områden, enligt pressmeddelandena.
– Luftfartsverkets modernisering av luftrummet visar hur flygtrafikledning kan bidra till att minska flygets miljöpåverkan. Trafikflödet in till Stockholm Arlanda Airport blir mer effektivt under högtrafik och landande flygplan får kortare flygväg med mindre utsläpp som följd, säger Anna Granberg, direktör Operations, på Luftfartsverket, i ett pressmeddelande.
Detta är en AI-genererad artikel.