A-Train AB, operatör för Arlanda express, meddelar att bolaget investerar fyra miljarder kronor i sju nya tåg från schweiziska Stadler Rail. De nya tågen, som tas i bruk 2029, får cirka 70 procent högre kapacitet och 323 sittplatser. Samtidigt byggs depån i Blackvreten ut för att möta framtida behov, enligt ett pressmeddelande på Cision.
Investeringen är en del av arbetet för att möta regeringens mål om en 60-procentig ökning av järnvägstrafiken till och från Arlanda flygplats till 2040 och en fördubbling av antalet resenärer till 2050. Under 2024 reste 5,3 miljoner personer på Arlandabanan, inklusive flygplatsanställda.
A-Train AB betonar vikten av långsiktiga avtal och stabila villkor för att möjliggöra fortsatt utveckling av tågtrafiken till Arlanda. Bolaget välkomnar fler tågoperatörer på sträckan och ser positivt på initiativ som ökar tillgängligheten till flygplatsen.
Biljettpriset för en enkelresa med Arlanda express är 340 kronor, men över hälften av resenärerna reser med rabatterade biljetter. Prissättningen motiveras med att trafiken är helt självfinansierad och inte får offentliga subventioner.
– Arlandabanan är ett gott exempel på en välfungerande offentlig-privat samverkan som levererades i tid och inom budget. Det är viktigt att vara varsam med att ändra förutsättningarna för ett sådant långsiktigt avtal, då det kan skapa osäkerhet och påverka förtroendet för framtida OPS-lösningar i Sverige, säger Magnus Zetterberg, vd för A-Train AB, i pressmeddelandet.
Detta är ett AI-generarat sammandrag. Ta del av hela nyheten här: Pressmeddelande På Cision