Stockholms stad har beslutat att säga upp avtalet med Swedavia för Bromma flygplats, för att öppna för utvecklingen av Bromma parkstad, med 16 000 bostäder. Beslutet är ett viktigt steg mot en ny klimatsmart stadsdel, men påverkar också inrikesflyget.
På kommunfullmäktiges möte i Stockholms stad i går kväll fattades det avgörande beslutet att säga upp avtalet med Swedavia för Bromma flygplats. Beslutet är en del av planerna på att utveckla Bromma parkstad, en ny stadsdel som ska rymma omkring 16 000 bostäder, grönområden och arbetsplatser. Området som idag upptas av flygplatsen är ett av de få större sammanhängande områden i Stockholm med potential för stadsutveckling.
Avtalet mellan Stockholms stad och statliga Swedavia gäller till och med den 31 december 2038, men måste sägas upp senast tre år före avtalstidens utgång. Kommunfullmäktiges beslut innebär att staden nu kan börja planera för en ordnad avveckling av flygplatsen senast år 2038. Detta ger staten goda förutsättningar för att hantera avvecklingen på ett strukturerat sätt.
– Det här är ett historiskt beslut, genom att säga upp avtalet för Bromma flygplats tar Stockholm ett avgörande steg för att utveckla Bromma parkstad. Redan efter årsskiftet kommer flygplatsen i praktiken att stå tom då flygbolaget BRA flyttar sin verksamhet till Arlanda. Vi vill nu inleda en konstruktiv dialog med Swedavia och regeringen om att tidigarelägga avvecklingen, det är inte rimligt att skattebetalarna tvingas subventionera en flygplats för ett fåtal privatjetar när linjetrafiken försvinner, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd.
Vill bygga bostäder
Den stora ytan som idag upptas av flygplatsen kan istället användas till att bygga ett större bostadsområde, Bromma Parkstad. Det finns också politiska mål att en viss andel ska bli hyresrätter.
– Vi längtar efter att få börja bygga Bromma parkstad och byta buller mot bostäder. Ju fortare flygplatsen kan avvecklas desto fortare kan vi sätta igång och bygga. 16 000 bostäder ska rymmas på själva flygfältet men räknar vi in även närområdet så handlar det om totalt cirka 22 500 bostäder och vårt mål är att hälften av dem ska vara hyresrätter, säger Clara Lindblom (V), bostads- och fastighetsborgarråd.
– Bromma flygplats är snart historia. I den djupt allvarliga miljö- och klimatkris vi befinner oss i är det viktigare än någonsin att skydda städernas grönska. Bromma parkstad är en chans att bygga en grön och härlig stadsdel för nuvarande och framtida stockholmare utan att röra någon värdefull natur, säger Åsa Lindhagen (MP), miljö- och klimatborgarråd.
Klicka här för mer fakta om Bromma flygplats och parkstad
Avtalet mellan Stockholms stad och staten för Bromma flygplats gäller från 2008 till 2038. Uppsägningen måste ske senast tre år innan avtalets slut. Beslutet om uppsägning möjliggör sanering och avveckling av flygplatsen i tid.
Stockholm subventionerar flygplatsen, och förra året fick staden endast 3,9 miljoner kronor i avgäld. Avgälden väntas minska när linjetrafiken försvinner 2025. Som jämförelse betalar Stockholms hamnar betydligt mer i arrende för en mindre yta.
Källa: Rödgröna styret i Stockholms stad
Texten är AI-genererad, men granskad innan publicering.